• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Prioriteiten volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Most of us spend too much time on what is urgent and not enough time on what is important.

Stephen Covey

Laatst aangepast op zaterdag, 06 april 2013 18:47  
Bluff Your Way Into Bedrijfsfuncties
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

informatieobjecten informatiedomeinen bedrijfsactiviteiten

Het referentiedomeinenmodel ziekenhuizen is een generiek model voor informatiedomeinen met bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten in ziekenhuizen. Binnen het model wordt ingegaan op de relatie tussen bedrijfsactiviteiten, informatieobjecten en informatiedomeinen. Hieronder een definitie van de belangrijkste begrippen uit het referentiemodel:

  1. Bedrijfsactiviteit: handeling die kan worden toegekend aan een specifieke persoon of rol. Een voorbeeld van een bedrijfsactiviteit is het uitvoeren van een preoperatieve screening.

  2. Bedrijfsproces: reeks van activiteiten, met een duidelijk startpunt en eindpunt, en die leidt tot een duidelijk (en voor de klant nuttig) resultaat. Een voorbeeld van een bedrijfsproces is het operatief proces. In het operatief proces worden diverse bedrijfsactiviteiten (na elkaar) uitgevoerd, zoals het plannen van de operatie, het voorbereiden van de operatie, het uitvoeren van de preoperatieve screening, het uitvoeren van de operatie zelf en het opstellen van het operatieverslag.

  3. Bedrijfsfunctie: set van activiteiten die onderling samenhang vertonen in de vereiste kennis, vaardigheden of middelen. Bedrijfsfuncties hebben vaak een meer permanent karakter dan bedrijfsprocessen. Een voorbeeld van een bedrijfsfunctie is verzorging & verpleging. Een bedrijfsfunctie levert een organisatie functionaliteit die bijdraagt aan een of meerdere bedrijfsprocessen.

  4. Informatieobject: eenheid van informatie die relevant is vanuit een bedrijfsperspectief. Een informatieobject heeft betekenis voor de doelstelling en voor het functioneren van een organisatie. Een voorbeeld van een informatieobject is een operatieverslag. Informatieobjecten zijn onafhankelijk van fysieke inrichting of implementatie in een organisatie. Ze kunnen worden vertaald naar een fysiek model en naar fysieke verschijningsvormen van informatie (bijvoorbeeld tabellen in een database, informatie in een datawarehouse-omgeving, informatie in documenten). Dat betekent dat onderscheid moet worden gemaakt tussen de inhoud van een begrip (als concept, iets wat betekenis heeft in de werkelijkheid) en de manifestatie/vorm waarin het wordt opgeslagen of gepresenteerd (papier, digitaal, etiket, ponsplaatje). De manifestatie/vorm blijft buiten beschouwing wanneer gesproken wordt over informatieobjecten.

  5. Informatiedomein: verzameling van bedrijfsactiviteiten met een maximale samenhang in de informatie die door de activiteiten wordt geproduceerd en gebruikt. Een informatiedomein wordt dus gedefinieerd door de bedrijfsactiviteiten die erin worden ondersteund en door de informatieobjecten die erbinnen worden gedefinieerd. Door de bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten te clusteren op basis van onderlinge samenhang wordt bereikt dat informatiedomeinen zoveel mogelijk op zichzelf staan, en zo weinig mogelijk informatieobjecten uit andere domeinen nodig hebben.

Voor informatie-intensieve organisaties is het vaak zo dat bedrijfsfuncties en informatiedomeinen met elkaar samenvallen. Het verdient voor de begrijpelijkheid en herkenbaarheid de voorkeur deze één op één relatie te handhaven.

bedrijfsfuncties bedrijfsactiviteiten bedrijfsprocessen afdeling

Bron: Referentiedomeinenmodel ziekenhuizen (versie 2| 21-06-2012) op www.nictiz.nl

 

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 08:25  
Gelukkig volgens Denis Waitley
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

Happy people plan actions, they don't plan results.

Denis Waitley

Laatst aangepast op zaterdag, 06 april 2013 18:46  
Het negenvlaksmodel volgens VERA
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

negenvlaksmodel vera architectuur

Het bovenstaande negenvlaksmodel kwam ik tegen bij VERA. 'VERA' staat voor Volkshuisvesting Enterprise Referentie Architectuur en heeft als doel het faciliteren van uniforme gegevensuitwisseling tussen ICT systemen en richt zich met name op het ontwikkelen van implementeerbare gegevensdefinities.

Bron: http://www.stichting-vera.nl/wat-is-vera/

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:31  
Succes volgens Vergilius
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

They succeed, because they think they can.

Vergilius

Laatst aangepast op zaterdag, 06 april 2013 18:44  
Kernkwadranten volgens Daniel Ofman
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

kernkwadranten ofman

Remco Claassen geeft in het boek IK, gezond egocentrisme meer effectiviteit een goede samenvatting van de kernkwadranten van Daniel Ofman:

kernkwadranten daniel ofman

Een prachtig hulpmiddel om je eigen kwaliteiten in kaart te brengen is het kernkwadrant van Daniel Ofman. Kernkwaliteiten zijn volgens Ofman eigenschappen die tot de kern van een persoon behoren. Het zijn de specifieke sterktes die iemand bij uitstek kenmerken. Het gevaar bestaat dat de kwaliteiten doorslaan en daardoor zogenoemde valkuilen kunnen worden, een dusdanige vervorming van de doorgeschoten kwaliteit dat deze daarmee zelfs een zwakte wordt. Zo kan iemand met de kernkwaliteit hulpvaardigheid doorslaan in de valkuil bemoeizucht. ...

Je hebt dus kwaliteiten en daarmee onlosmakelijk verbonden valkuilen. Maar daarnaast heb je ook je allergieën. Om het eenvoudig te stellen: een allergie is herkenbaar doordat jij je vreselijk stoort of ergert, de kriebels krijgt van een vervorming van een ander. (...) In dat geval roept deze persoon jouw allergie op. Deze wat jou betreft negatieve eigenschap van de ander verbergt echter wel een kwaliteit in zich. Deze verborgen kwaliteit kan, als je er allergisch voor bent, voor jou een belangrijk ontwikkelpunt aangeven, jouw zogenoemde uitdaging.

#      
Kernkwaliteit (sterkte) Valkuil (zwakte) Uitdaging (kans) Allergie (belemmering)
01 Behulpzaam Bemoeizucht Loslaten Onverschilligheid
02 Commitment Dogmatisch Relativeren Ja =/= ja
03 Daadkrachtig Drammen Geduld Passiviteit
04 Empatisch Sentimenteel Beschouwend Afstandelijk
05 Flexibel Wispelturig Orderlijk Starheid
06 Gewoon doen Ondoordacht Weloverwogen Eindeloos
07 Helderheid Afstandelijk Inlevend Slijmerig
08 Idealistisch Fanatisme Realisme Berusting
09 Ingetogen Passiviteit Initiatief Opdringerigheid
10 Kritisch Rebels Respect v. gezag Ja knikken
11 Meegaand Willoos Assertief Eigenwijs
12 Moedig Roekeloos Bedachtzaam Angst/aarzeling
13 Ongebonden Onverschillig Zorgzaam Belerend
14 Profilerend Arrogant Bescheidenheid Onzichtbaar
15 Relativerend Onzichtbaar Overtuigd Opgeblazen
16 Rustig Afwachtend Initiatief Opdringerig
17 Volgzaam Onderdanig Initiatief Eigengereid
18 Souplesse Grenzeloos Ordening Rigiditeit
19 Zelfbewust Overmoedig Ruimte geven Onderdanig
20 Zelfstandig Dwars Meegaand Ondergeschikt

Bron: IK, gezond egocentrisme meer effectiviteit, Remco Claassen & Mayta Braun + Ofman, DD: Bezieling en kwaliteit in organisaties

Laatst aangepast op vrijdag, 29 december 2017 22:15  
Constructieve angst volgens Norman Schwarzkopf
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Fear will keep you alive in a war. Fear will keep you alive in business. There's nothing wrong with fear.

Norman Schwarzkopf

Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2013 21:54  
Dromen durven doen volgens Thomas van Aquino
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat

If the highest aim of a captain were to preserve his ship, he would keep it in port forever.

Thomas Aquinas

Laatst aangepast op donderdag, 11 april 2013 06:18  
Winnen volgens Paul Tournier
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Sooner or later, those who win are those who think they can.

Paul Tournier

Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2013 21:52  
Liegen volgens Eric Hoffer
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

We lie the loudest when we lie to ourselves.

Eric Hoffer

Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2013 21:50  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The key is not to prioritise what's on your schedule, but to schedule your priorities.

Stephen Covey

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 409 gasten online
Artikelen

continu verbeteren mark twain continuous improvement delayed perfection

Banner
Banner

naked presenter garr reynolds

The Naked Presenter
Delivering Powerful Presentations With Or Without Slides
Garr Reynolds

Bij Bol.com


Lean boekentips

Banner