Beschrijvende of voorschrijvende nformatiearchitectuur volgens Guido de Nobel
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
Hoe is informatiearchitectuur vast te leggen?
Descriptief of beschrijvend
De beschrijvende architectuur stelt zich tot doel om, al dan niet vooraf, de generieke kenmerken van de informatieverwerking in een domein te beschrijven. Een parallel die vaak getrokken wordt, is die met het functioneel ontwerp of de requirement definitions.
De beschrijvende architectuur is dus reactief en heeft vooral tot doel om complexe structuren inzichtelijk te maken en om mensen zonder specifieke IT-achtergrond inzicht te geven in de informatievoorziening van een organisatie.
Op het gebied van structurering, homogenisering of standaardisering gaat er geen werking uit van de beschrijvende architectuur. Een beschrijvende architectuur geeft een prachtig beeld van een huidige situatie, die echter bij oplevering vaak al weer verouderd is.
Een probleem met deze aanpak, indien niet volledig automatisch tot stand gekomen, is dat veel tijd, energie en moeite geïnvesteerd wordt in het opstellen van architectuurmodellen die bij verschijning alweer verouderd zijn.
Prescriptief of voorschrijvend
De voorschrijvende architectuur stelt zich, zoals het woord al zegt, ten doel om een context te scheppen waarbinnen de informatievoorziening zich beweegt. Een raamwerk aan regels en randvoorwaarden die maken dat informatiesystemen zich voorspelbaarder gaan gedragen en beter op elkaar aan te sluiten worden.
Een prille en ook beperkte vorm van een voorschrijvende informatiearchitectuur zijn de ontwikkelrichtlijnen en programmeerstandaarden die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig opgeld gingen doen.
Referentiearchitecturen zijn een typisch voorbeeld van voorschrijvende architecturen.
Waar in organisaties veel aandacht aan besteed moet worden zijn twee aspecten van het onderhoud van de voorschrijvende informatiearchitectuur.
Hoe wordt deze onderhouden? Hoe worden wijzigingen (voortschrijdend inzicht, verandertechnologie, nieuwe doelstellingen, etc.) verwerkt in de informatiearchitectuur en de daarop gebaseerde systemen?
Hoe wordt geborgd dat de informatiearchitectuur niet alleen een verzameling indrukwekkende modellen en beschrijvingen is, maar ook werkelijk gaat leven bij iedereen die binnen de beoogde invloedssfeer van de informatiearchitectuur werkt.
Bron: Informatiearchitectuur in de praktijk - van architectuur naar implementatie - Guido de Nobel
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 11:19
Experimenterend leren volgens Esther Derby
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
Experiments don’t come with a guarantee of success, unless learning is the goal.
Esther Derby
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 09:35
Agile for instructional designers (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over softwareontwikkeling
Agile for Instructional Designers Iterative Project Management to Achieve Results Megan Torrance
Bij Bol.com
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 17:45
E-learning volgens Klaas Bellinga
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
We need to bring learning to the people instead of people to learning.
Elliot Masie
Zodra je als opleider een 'didactisch model' hebt vastgelegd, bepaal je de in te zetten werkvorm en de bijbehorende tools. Aan de hand van de onderstaande tabel kun je kijken welke tools je hierbij wilt inzetten. Hierbij kun je de regels zien als 'schuifjes' die je naar links, naar rechts of halverwege kunt zetten.
Toolselectie |
|
Individueel |
Groep |
Face-to-face |
Afstand |
Synchroon |
Asynchroon |
Vrij |
Gestuurd |
Formeel |
Informeel |
Actief |
Passief |
Volgens Klaas Bellinga kent e-learning de volgende voordelen:
-
Flexibiliteit: cursist heeft 24 uur per dag en zeven dagen per week toegang tot de leeromgeving, waar en wanneer hij of zij maar wil.
-
Besparing trainingstijd: bij klassikale training moeten alle cursisten evenveel tijd besteden aan de training; bij e-learning besteed iedereen - in eigen tempo - zoveel tijd als nodig is.
-
Besparing reistijd en reis- en verblijfkosten: cursisten hoeven minder te reizen.
-
Sneller leren: meer cursisten kunnen in kortere tijd iets leren, waarbij je per docent een groter bereik hebt.
-
Actuele, consistente kennis: cursusmateriaal is gemakkelijk up-to-date te houden.
-
Didactische voordelen: ict biedt veel mogelijkheden voor een rijke(re) leeromgeving (incl. geautomatiseerde voortgangstoetsen).
-
Werken en leren integreren: werken en leren vindt geïntegreerd plaats, waarbij je iets snel kunt raadplegen als je een probeem in je werk tegenkomt.
-
Samenwerkend leren: door ict-mogelijkheden is een leeromgeving vorm te geven waarin cursisten samen kunnen leren.
-
Competentiegericht leren: door eerst testen aan te bieden wordt duidelijk welke competenties verbeterbaar zijn, zodat het mogelijk is gericht e-learningscursussen aan te bieden.
Het TPACK-model van Koehler en Mishra beschrijft welke voorwaarden, stelregels en vuistregels van toepassing zijn bij het ontwerpen van een 'inhoudelijk ideale' e-learningomgeving.
[E]en e-learningomgeving kan alleen goed geïmplementeerd worden als organisaties zowel de inhoudelijke, didactische als de technische kennis goed kunnen combineren tot e-learningconcepten: Het TPACK-model.
Het TPACK-model veronderstelt dat er drie kennisdomeinen zijn:
- Vakinhoudelijke kennis (Content Knowledge, CK)
- Didactische kennis (Pedagogical Knowledge, PK)
- ICT/technologische kennis (Technological Knowledge, TK)
... Het is niet voldoende om te beschikken over kennis van ICT, didactiek/pedagogiek en vakinhoud afzonderlijk, maar dat je deze kennis moet integreren. (...) Succesvol e-learning maken betekent dat het vinden van een balans tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.
Bron: Basisboek E-learning maken, Klaas Bellinga
Laatst aangepast op zondag, 11 oktober 2020 13:35
Omdoen volgens Earl Nightingale
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
Watch what everyone else does--do the opposite. The majority is always wrong.
Earl Nightingale
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 09:34
Situationeel leiderschap volgens André M. Nijssen
Gepubliceerd in
Management
André Nijssen geeft in zijn boek Durven delegeren een beknopte samenvatting van het situationeel leiderschapsmodel van Hersey en Blanchard:
Situationeel leiderschap
Stijl van leidinggeven die ook wel 'wisselend rolgedrag' wordt genoemd, verschilt van persoon tot persoon naargelang de taakbekwaamheid en ervaring.
Bij nieuwelingen wordt precies en in detail aangegeven hoe een opdracht moet worden uitgevoerd. Bovendien wordt die uitvoering dan ook vaak nog gecontroleerd, om te zien of alles wel volgens voorschrift gebeurde. Deze stijl wordt 'instructie' genoemd. Dan volgt de stijl van begeleiden en bijsturen. Er wordt aangegeven wat er dient te gebeuren, maar de medewerker kan daarna zelf een voorstel uitwerken. Dat wordt gecontroleerd en bijgestuurd, waarbij duidelijk wordt aangegeven waar die bijsturing toe dienden.
Bij beter ingewerkte medewerkers wordt enkel ondersteunend gewerkt. Bij de volledig ingewerkten wordt gedelegeerd. Feitelijk wordt aan alle leden van het team leidinggegeven op basis van hun vakbekwaamheid.
[Er zijn vier situaties waarin specifiek rolgedrag nuttig en nodig is:]
(1) Instrueren: situatie met veel sturing (taakgerichtgedrag) + weinig ondersteuning (relatiegericht gedrag): geef specifieke instructies, en houd streng toezicht op de geleverde prestaties
(2) Overtuigen: situatie met veel sturing (taakgerichtgedrag) + veel ondersteuning (relatiegericht gedrag): licht besluiten toe en geef gelegenheid tot het stellen van vragen.
(3) Overleggen: situatie met weinig sturing (taakgerichtgedrag) + veel ondersteuning (relatiegericht gedrag): opper denkbeelden en help hem om besluiten te nemen.
(4) Delegeren: situatie met weinig sturing (taakgerichtgedrag) + weinig ondersteuning (relatiegericht gedrag): draag verantwoordelijkheid voor beslissingen en hun uitvoering over.
(...)
De kwaliteit van de medewerker
De kwaliteit van de medewerkers moet worden gezien als een strategische variabele. Zorg voor die kwaliteit is geen luxe, maar een absolute noodzaak voor het succes van de afdeling, en dus een persoonlijke zorg voor de leidinggevende persoonlijk. Het bereiken van de doelstellingen hangt voor een zeer belangrijk deel van die medewerkers af. Natuurlijk spelen er nog andere factoren mee, zoals de structuur van de organisatie, de systemen die men hanteert, de technologie, de automatisering en de financiën, die op een ander niveau worden aangestuurd, maar de mens in zijn afdeling is toch wel de kernvariabele. De kwaliteit van die medewerkers kan op peil worden gehouden, respectievelijk worden verbeterd, indien er voor hen een haalbare uitdaging aanwezig is in het werk.
Bron: Durven delegeren, André M. Nijssen
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 11:16
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
[T]here are measures of focus, and one of them is how often you say no.
Steve Jobs
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 09:33
Gemba volgens John Bicheno, Gijs Wijers & Marjolijn Feringa
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
In het boek De toolbox voor dienstverlening - vanuit Lean-denken, systeemdenken en ontwerpdenken beschrijven John Bicheno, Gijs Wijers, Marjolijn Feringa wat zij verstaan onder de 'Gemba':
'Gemba' is 'de plaats van de actie', de plaats waar het gebeurt ofwel waar waarde wordt gecreëerd. Meestal wordt hier de werkplek mee bedoeld, maar dat is niet per se noodzakelijk. De betekenis van het begrip is inmiddels ruimer dan oorspronkelijk in het Japans. De legendarische Toyota-ingenieur en grondlegger van TPS, Taiichi Ohno, heeft ooit gezegd: 'Management begint op de werkplek'. Zijn filosofie laat zich in één woord vangen door 'gemba'.
Bron: De toolbox voor dienstverlening - vanuit Lean-denken, systeemdenken en ontwerpdenken, John Bicheno, Gijs Wijers, Marjolijn Feringa
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 11:13
Omdenken volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
Its not our job to fix it or write reports, it is our job to help you see it.
John Seddon
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 09:32
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
As Ackoff taught us, if you go wrong doing the right thing you will learn, whereas if you go wrong doing the wrong thing you won’t learn and you risk doing the wrong thing wronger.
John Seddon
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 09:47
|