Simon Sinek introduceert in deze Tedtalk-klassieker zijn model van de Gouden Cirkel met als essentie dat je mensen (als leider) alleen kunt raken als je antwoord hebt op de waarom-vraag.
Zie ook: Simon Sinek's Gouden Cirkel
Simon Sinek´s Tedtalk: de Gouden Cirkel
Gepubliceerd in
Management
juli 01 2012
Simon Sinek introduceert in deze Tedtalk-klassieker zijn model van de Gouden Cirkel met als essentie dat je mensen (als leider) alleen kunt raken als je antwoord hebt op de waarom-vraag. Zie ook: Simon Sinek's Gouden Cirkel
Tags: Reactie toevoegen
Innovatief verbeteren volgens Shigeo Shingo
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
juni 30 2012 Improvement usually means doing something that we have never done before. Shigeo Shingo
7 vormen van verspilling volgens Lean (2)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juni 29 2012 Binnen Lean gaat het in essentie maar om twee dingen:
Of een activiteit al dan niet waarde heeft voor de klant hangt af van drie dingen:
Verspilling (waste) is alles wat geen waarde toevoegt aan het product of de dienst in de ogen van de klant. Alle processtappen kosten tijd en geld. Lean streeft ernaar binnen een proces alleen processtappen te hebben die waarde toevoegen. De activiteiten vanuit de klant gezien geen waarde toevoegen, zijn verspilling en moeten zoveel als mogelijk worden geëlimineerd. Binnen Lean zijn er overigens ook activiteiten waarvoor de klant niet wil betalen, maar die wel noodzakelijk zijn voor de waardetoevoegende activiteiten.
Binnen Lean worden de volgende 7 verspillingen - vaak aangeduid met het acroniem TIM WOOD(S) - onderkend: [T] Transport (Transport): verplaatsen van producten of materialen (grondstoffen, documenten, onderhanden werk) tussen bewerkingen
•
Transport moet geminimaliseerd worden omdat het tijd kost waarin geen waarde kan worden toegevoegd en omdat er tijdens transport producten beschadigd kunnen raken. [I] Voorraad (Inventory): voorraden houden van materiaal en product, zoals ongelezen e-mails, klantcases in behandeling, openstaande verzoeken, reserve-onderdelen die nooit gebruikt worden of een pool met ongebruikte leaseauto’s.
Voorraad kan beschadigen, verliest zijn waarde, neemt veel ruimte in beslag. Het kan voor komen dat voorraad nodig is, maar beperk het. [M] Beweging (Movement): elke lichamelijke beweging die geen waarde toevoegt aan het proces
• [W] Wachten (Waiting): mens of machine moet wachten op voltooiing van de voorgaande processtap.
Wachten op....
De oorzaak van het wachten is dat een proces stroomopwaarts niet op tijd levert. De wachttijd wordt vaak opgevuld met activiteiten die geen waarde toevoegen of, erger, leiden tot overproductie. [O] Overproductie: meer produceren dan nodig is
• Overproductie treedt op wanneer processen doorgaan met werken terwijl ze zouden moeten stoppen. Meer produceren dan nodig is, leidt tot voorraadvorming, levert niets op, kost vooral tijd, ruimte en aandacht en vraagt vaak om beheer en/of onderhoud. Overproductie is dan ook een ernstige vorm van verspilling omdat het leidt tot andere verspillingen zoals bijvoorbeeld overtollige voorraden, defecten en extra transport.
[O] Overprocessing: meer processtappen uitvoeren dan nodig is voor het minimum voor opdrachtafhandeling.
• Bij overprocessing gaat het dus altijd om ineffectieve of onnodige stappen in het proces als gevolg van het feit dat niet helder is waar de grens ligt van de klant en omdat processen niet goed zijn ingericht en buitensporig complex gemaakt zijn.
[D] Defecten (Defects): het corrigeren van gemaakte fouten.
Het moeten herstellen van fouten in de vorm van correcties tijdens een activiteit of reparaties achteraf zijn een verspilling. ---de-vaak-toegevoegde-8e-verspilling----- [S] (Skills): onderbenutting van menselijke potentieel door het niet volledig gebruiken van kennis en creativiteit.
Mensen zijn belangrijker dan tools, programma’s, apparatuur, materiaal of kapitaal en hebben vaak veel talenten, ideeën en energie om een bijdrage te leveren aan hun werk(omgeving). Als je niet profiteert van dit menselijk kapitaal mis je veel kansen op verbeteringen. Bron: Bron: Lean Six Sigma Toolset, een compleet handboek voor Lean Six Sigma verbeterprojecten, Stephan Lunau (Red.) en 7 verspillingen Manifesto, Ad van der Hulst
Converseren volgens Dorothy Nevill
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
juni 29 2012 The real art of conversation is not only to say the right thing in the right place, but to leave unsaid the wrong thing at the tempting moment. Lady Dorothy Nevill
Boeien! (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
juni 29 2012 Boeien! (Succesvol presenteren) Bij Managementboek of Bol.com
Veranderen volgens Shigeo Shingo
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
juni 28 2012 A relentless barrage of “why’s” is the best way to prepare your mind to pierce the clouded veil of thinking caused by the status quo. Use it often. Shigeo Shingo Tags:
Getting things done when you are not in charge (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
juni 28 2012 Getting Things Done When You Are Not In Charge Bij Bol.com
Omdenken met Hélder Câmara
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 27 2012 When I give food to the poor, they call me a saint. When I ask why the poor have no food, they call me a communist. Hélder Câmara Tags:
Verspilling volgens Shigeo Shingo (2)
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
juni 26 2012 When you buy bananas all you want is the fruit not the skin, but you have to pay for the skin also. It is a waste. And you the customer should not have to pay for the waste. Shigeo Shingo Tags:
Dromen volgen Hélder Câmara
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
juni 25 2012 When we are dreaming alone it is only a dream. When we are dreaming with others, it is the beginning of reality. Hélder Câmara Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
You may delay, but time will not. Benjamin Franklin |
|
Slide:ology Bij Bol.com
|