• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - 85-15 regel
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

85-15 regel

Volgens W.E. Demming wordt 85 procent van de problemen binnen een organisatie veroorzaakt door de systemen - en dus het management - en slechts 15 procent door individuele medewerkers. Anders gezegd: 85 procent van de effectiviteit van een medewerker wordt bepaald door zijn omgeving en maar 15 door zijn eigen vaardigheden.

 

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 15:11  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - 8D
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

 

8D


Verbetermethode voor verbeteren in teams van Ford, gebaseerd op de PDCA-cirkel van Deming (zie SGA).
Het staat voor Eight Disciplines Problem Solving.

8D Problem Solving Process: 8D ofwel Eight Disciplines Problem Solving komt van Ford Motor Company (1987).

DO
Plan: Een plan om het probleem op te lossen en de randvoorwaarden vast te leggen.

D1
Werk met een Team: Benoem een team van mensen met product- en proceskennis.

D2
Definieer en beschrijf het Probleem: Specificeer het probleem door in kwantificeerbare termen het wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe en hoeveel [5x Why + 2H] te identificeren.

D3
Sluit het probleem tijdelijk in, implementeer tijdelijke acties om non kwaliteit binnen te houden: definieer en implementeer acties om het probleem voor alle klanten te isoleren.

D4
Bepaal, Identificeer en Verifieer Bronoorzaken en Escape Points: Identificeer alle mogelijke oorzaken die mogelijkerwijs kunnen verklaren waarom het probleem is opgetreden. Verklaar eveneens waarom het probleem niet is opgemerkt toen het zich al voordeed. Alle oorzaken moeten worden gestaafd of bewezen, zo meer vastgesteld door fuzzy brainstorming. Men kan 5x Why of Ishikawa-diagrammen gebruiken om de gestaafde oorzaken in kaart te brengen.

D5
Kies en staaf Permanent Corrections (PCs) voor het Probleem/Non Conformity: Voer tests uit om kwantitatief te bewijzen dat de gekozen maatregel het probleem voor de klant oplost.

D6
Implementeer en Valideer de Correctieve Acties: Leg de beste correctieve actie vast en implementeer deze.

D7
Neem Preventieve Maatregelen: pas de managementsystemen, de productiesystemen, de instructies en de procedures aan om te voorkomen dat dit probleem of iets soortgelijks weer kan optreden.

D8
Feliciteer het Team: Erken de gezamenlijke presentatie van het team. Het team dient formeel bedankt te worden door de organisatie.

 

 

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 15:11  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Verspilling
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

 

7 vormen van Verspillingen

De ‘7 wastes’ zijn de 7 grootste verspillingen waar een onderneming geld en tijd mee verspilt. Taiichi Ohno is de grondlegger van deze 7 verspillingen. Bij verspillingen gaat het om activiteiten / tijd zonder waarde toevoeging aan de klant. Verspillingen bestaan uit 2 vormen: de noodzakelijke verspilling die geminimaliseerd moet worden en de vermijdbare verspilling die geëlimineerd moet worden. De 7 vormen van Verspillingen zijn:

  • Overproductie
  • Wachttijden
  • Onnodig Transport en Onnodige Transporttijden
  • Gebrekkige Procesinrichting
  • Voorraden
  • Onnodige Bewegingen en verplaatsingen
  • Defecten

 

De belangrijste verspilling is overproductie. Overproductie genereert namelijk andere verspillingen zoals bijvoorbeeld overtollige voorraden, defecten en extra transport. De traditionele 7 Verspillingen worden soms uitgebreid met de verspilling van Creativiteit / Talent. Dit is de verspilling van ideeën en de creativiteit van de medewerkers. Deze verspilling komt voor wanneer medewerkers niet de kans krijgen hun eigen ideeën te gebruiken om processen te verbeteren. De verspilling treedt ook op wanneer men niet kritisch blijft kijken naar nieuwe processen of nieuwe producten.

 

7 + 1 Verspillingen

Identificeren en interpreteren van de 8 soorten verspillingen, vaak aangeduid met het acroniem TIM WOOD(S)

Categorisering van activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant of niet op de beste manier worden gedaan.

(01) Transport (transport): onnodige verplaatsingen van onderdelen, materiaal of informatie
(02) Inventory (voorraad): onnodige voorraden
(03) Movement (beweging): onnodige bewegingen
(04) Waiting (wachten): onnodige wachttijden
(05) Overproduction (overproductie): meer produceren dan nodig is in de volgende procestap of dan de klant nodig heeft
(06) Overprocessing: meer kwaliteit leveren dan de klant wenst
(07) Defects (fouten): kwaliteitskosten door afkeur en herbewerking
+
(08) Skills (vaardigheden): ongebruikte kennis; competenties van medewerkers niet optimaal benutten.

Zie ook: 3M, Muda,

Alias: TWO DIME, zeven muda's, zeven verspillingen

 

7 deadly wastes

Bronverliezen uit het TPS.

1. Wachten
2. Afkeur
3. Voorraad
4. Controle
5. Overproductie
6. Overprocessing
7. Beweging

Volgens het TPS zijn alle te onderscheiden verliezen binnen voortbrengingsprocessen tot één van deze zeven, of een combinatie van hen, terug te herleiden.
Soms wordt er nog een 8e verlies aan toegevoegd: het ongebruikt laten van menselijk talent. Vooral in de Lean-hoek vindt dit verlies veel aanhangers. Je bent dan echter de grens tussen technische systemen en sociale systemen overschreden en dan zijn er opeens nog veel meer verliezen denkbaar. Wat denkt u bijvoorbeeld van ‘De heersende bedrijfscultuur niet respecteren’.

 

8 vormen van verspilling

Zie: 7 + 1 verspilling

 

8ste verlies


Tegenwoordig wordt aan de 7 Deadly Wastes van Toyota nog vaak een 8e toegevoegd: het ongebruikt laten van menselijk talent.

 

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 15:11  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Besturingsproces
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Besturingsproces


Definitie

 

Alias:

Informatieprocessen

primair proces

Besturingsprocessen

Processen die richting geven aan het primaire proces.

Bron: Het procesmanagement modellenboek - panklare voorbeelden voor de procesmanager, Renco Bakker, Rienke Labeur & Willem Spronk

 

primair proces

Besturende processen

Besturende processen plannen, coördineren en beheersen de primaire en ondersteunende processen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Activiteiten die het beleid uitvoeren dmv. plannen, controleren, evalueren en bijsturen (INK).

Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 18:09  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Primair proces
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Primair proces


Definitie

Proces dat rechtstreeks bijdraagt tot de totstandkoming van producten en diensten die de organisatie levert.

De samenhangende activiteiten om het product, de dienst te realiseren voor een externe klant.

Alias:

 

primair proces

Primair proces

Het primaire proces bevat alle activiteiten die een concreet product of concrete dienst voor een externe klant voortbrengen ('klantordergebonden' of 'klantordergedreven activiteiten')

Bron: Het procesmanagement modellenboek - panklare voorbeelden voor de procesmanager, Renco Bakker, Rienke Labeur & Willem Spronk

primair proces

Hoofdproces

Een primaire proces, uitgevoerd om het doel c.q. taak te bereiken, dus de processen die de verlangde diensten of goederen voortbrengen. Hoofdprocessen refereren naar de hoofdfuncties van een organisatie, zoals Inkoop, Productie, Verkoop, etc.

Primaire processen

Primaire processen dragen rechtstreeks bij tot de totstandkoming van producten en diensten die de organisatie levert. De samenhangende activiteiten om het product, de dienst te realiseren voor de klant (INK).

Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online

Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 06:13  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - IDEF0-techniek
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

IDEF0-techniek


Definitie

'IDEF0' is afkorting van Integration DEFinition for Function, IDEF

Integrade DEFinition Methods; set van modelleringstechnieken gericht op het ontwikkelen van informatiesystemen. De bekendste zijn IDEF0 (procesontwerp) en IDEF1 (datamodellering).

Alias:

 

primair proces

IDEF0 (Integration DEFinition for Function) is een methode om een diagram te maken van een bewerkingsproces of bedrijfsproces. Bij IDEF0 stelt een rechthoek een processtap voor. Deze processtap heeft één of meerdere ingangen en uitgangen, deze worden met pijlen weergegeven.

De uitgang van een processtap ontstaat door een bewerking van de ingang. Hierbij wordt niet op de werking van de processtap ingegaan maar alleen op de functie die de stap vervult. Deze benadering van de werkelijkheid wordt een functioneel model genoemd.

De kant waarmee een pijl met de rechthoek is verbonden heeft in IDEF0 een betekenis. De linkerkant is voor de ingang en de rechterkant voor de uitgang. De bovenkant is voor besturing van de processtap. De onderkant is voor ingaande bewerkingsdetails (het mechanisme van de functie) of voor uitgaande verwijzingen naar andere processtappen die de bewerkingsdetails bevatten.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/IDEF0

primair proces

IDEF0-techniek (Integration DEFinition for Function)

IDEF0 is in 1993 gepubliceerd door de FIPS (Federal Information Processing Standards), http://www.itl.nist.gov/fipspubs/iedf02.doc

Outputpijlen

Berichten waarmee informatie wordt overgedragen over resultaten en beslissingen van het betreffende proces(onderdeel)

Controlepijlen

Berichten die het proces sturen en vaak ook initiëren. Op basis van de inhoud van een dergelijk bericht is de output van het proces(onderdeel) te beoordelen.

Inputpijlen

Pijlen die de berichten voorstellen waarvan het belangrijk is om er gedurende de uitvoering van het proces kennis van te nemen. Inputpijlen gaan over berichten die als gevolg van het uitvoering van het proces veranderd kunnen worden.

Bron: Het procesmanagement modellenboek - panklare voorbeelden voor de procesmanager, Renco Bakker, Rienke Labeur & Willem Spronk

 

 



Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 13:00  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma: Activiteit
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Activiteit


Definitie:

Alias:

 

activiteit handeling proces

Indien we nader inzoomen naar een lager detailniveau komen we bij de (procesmatige) onderdelen van een proces, de activiteiten. Een activiteit is een stap in een proces. Activiteiten op het laagste detailniveau dat we in een procesmodel onderscheiden, vormen een eenheid van tijd, plaats en actor.

Wanneer we nader inzoomen en een activiteit op het laagste detailniveau uiteenrafelen, zien we dat deze bestaat uit nog kleinere stapjes, die wij handelingen noemen.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

activiteit handeling proces

Activiteit

Een aantal verrichtingen die door één actor zonder onderbreking kan worden uitgevoerd.

Bron: https://www.encyclo.nl/lokaal/10046

activiteit handeling proces

Activiteit

- 'Eenheid van werk'
- Kent een 'performer'
- Afgeronde hoeken als symbool

1. Taak
2. Subproces
3. Aanroepen (Call activity)

Sequence: volgordelijkheid van uit te voeren activiteiten (van links naar rechts)

Activiteit start wanneer de vorige activiteit is afgerond (domino metafoor)

Taak
Activiteit op het laagste abstractieniveau (atomair)
Naamgeving: werkwoord + zelfstandignaamwoord

Subproces
- Samenstelling van activiteiten
- Naamgeving is werkwoord + znw
- Kan ingeklapt worden ten behoeve van overzicht

Generiek proces
- (Deel van) proces is op meerdere 'plekken' bruibkaar.
- Generiek proces hoeft maar 1x onderhouden te worden
- Naamgeving: werkwoord + znw
- Kan 'gecalled' (aangeroepen) worden vanuit andere processen

activiteit handeling proces

Activity

Work that a company or organization performs using business processes. An activity can be atomic or non-atomic (compound). The types of activities that are a part of a Process Model are: Process, Subprocess, and Task.

Bron: https://info.convedo.com/tech-talk/the-ultimate-glossary-45-bpmn-2-terms-explained

Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 13:39  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma: Gebeurtenis (event)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Gebeurtenis


Definitie:

A state change that recognizes the triggering or termination of processing.

Alias:

 

gebeurtenis event proces

'Events'

In een klantgericht bedrijf start elk bedrijfsproces per definitie met een 'event'. Juist voor klantgerichte bedrijven is het daarom van belang alle relevante 'events' in de productarchitectuur vast te leggen en te ordenen. De verzameling 'events waarop het bedrijf wil of moet reageren is een geschikt vertrekpunt om vast te stellen wanneer welke producten geleverd moeten worden.

De onderkenning van een nieuw soort 'event' is vaak zelfs aanleiding om nieuwe (combinaties van) producten te gaan aanbieden. Ook kunnen 'events' gebruikt worden om op het eerste gezicht afzonderlijke processen te laten samenlopen. Op die manier kan bijvoorbeeld worden voorkomen dat het bedrijf een klant vanuit verschillende processen om dezelfde gegevens vraagt. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen twee soorten 'events,life-events. (klantgebeurtenissen) en 'clock-event'.

Een life-event is een gebeurtenis die zich voordoet in het leven of de ontwikkeling van een klant: trouwen, scheiden, 18 jaar worden, 65 jaar worden, een ongeluk krijgen. diefstal van persoonlijke documenten, of inkomen verkrijgen. Ook indien de klant een bedrijf betreft kan er sprake zijn van life-events. Denk hierbij aan een fusie of overname, inbraak, fraude, verhuizing of personeelsuitbreiding.

Bij de vaststelling van een geheel van life-events, is het raadzaam om te redeneren vanuit het idee van de levenscyclus. Dit bevordert de compleetheid van het geheel. Enkele voorbeelden van levenscycli en bijbehorende life-events zijn:

• persoon: geboren worden, leeftijd van X jaar bereiken, overlijden;

• relaties: trouwen, scheiden, kind krijgen;

• gezondheid: ziek worden, meer/minder arbeidsongeschikt worden, herstellen;

• werk: een baan accepteren, ontslagen worden. meer/minder gaan werken.

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen het optreden van een 'event' in het leven van de klant en de waarneming van het 'event' door het bedrijf dat er op reageert. Zo kan een aanrijding tussen twee auto's als het 'event' gelden, terwijl de verzekeraar pas actie onderneemt als hier in de vorm van een schadeformulier melding van wordt gemaakt. Met andere woorden, er is onderscheid nodig tussen de 'trigger' van het proces en het achterliggende 'event',

Een clock-event is geen gebeurtenis die zich in het leven van een klant voordoet, maar betreft een moment in de tijd waarop het bedrijf een proces gaat starten. Een clock-even is vergelijkbaar met het aflopen van een wekker. Een voorbeeld van een clock-event is de afspraak dat een klant elke derde woensdag van de maand een tijdschrift krijgt toegestuurd. Een ander voorbeeld is het passeren van een bepaalde datum waarop een maandelijks bedrag uitgekeerd moet worden. Denk aan een arbeidsongeschiktheidsuitkering, een pensioenuitkering of een salaris-uitbetaling.

Er zijn verschillende manieren om tot een verzameling 'event' te komen. Levenscycli zijn als vertrekpunt al aan de orde geweest. Daarnaast is het vooral voor overheidsinstellingen van belang om de wet- en regelgeving te analyseren en hieruit 'events' af te leiden. Ook is het mogelijk 'events' af te leiden uit een object- of gegevensmodel. Door na te gaan wat van de omgeving wordt vastgelegd (gegevens over klanten en dergelijke) en wat hiervan aan verandering onderhevig kan zijn, kan elk bedrijf op gestructureerde wijze een overzicht van mogelijke 'events' opstellen. Als van een klant bijvoorbeeld het adres is geregistreerd, kan het op enig moment nodig zijn dit adres vanwege een verhuizing (= een life-event) te veranderen.

(...)

Per definitie start een bedrijfsproces als reactie op een 'event' en heeft een bedrijfsproces de levering van een product tot doel. Een 'event' is een gebeurtenis die plaatsvindt in het leven of de ontwikkeling van een klant (een 'life event') of het passeren van een bepaalde datum (een 'clock event'). Voorbeelden van 'life events' zijn de geboorte, een huwelijk, een ongeval en het winnen van een loterij. Een bedrijf kan op een 'event' reageren, zodra deze daarvan kennis neemt. Dat kan een binnenkomende melding zijn of een waarneming door het bedrijf zelf. Deze melding of waarneming vormt de 'trigger' voor het proces. Door in reactie op het 'event' een bedrijfsproces te starten (via de trigger) en deze volledig uit te voeren, worden een of meer producten geleverd. Afhankelijk van de procesinrichting, zijn per 'event' (bijvoorbeeld verhuizing naar het buitenland) dus verschillende 'triggers' (melding door emigrant of melding door de gemeente) voor de feitelijke start van het hetzelfde bedrijfsproces (stopzetten huurtoeslag) denkbaar. Maar voor hetzelfde bedrijfsproces (stoppen huurtoeslag) kunnen in principe ook verschillende 'events' (verhuizing naar het buitenland of overlijden) aan de orde zijn.

De afbakening van de bedrijfsprocessen in de procesarchitectuur is er primair op gericht om naar aanleiding van een 'event' (in- en externe) producten te leveren aan van te voren gedefinieerde (in- en externe) afnemers. Deze afbakening is bedoeld om als manager of medewerker op processen te kunnen sturen. De sturing op de processen is bepalend voor de waardering door de afnemers (tijdigheid, kwaliteit en kosten). Met de procesafbakening wordt zo een basis gelegd voor een besturingsmodel dat uitgaat van de te onderscheiden product-marktcombinaties.

Bron: Werken onder architectuur, Rob van de Wetering en Gerard van der Zaal

gebeurtenis event proces

Bedrijfsgebeurtenissen

A business event is defined as something that happens (internally or externally) and influences behavior (business process, business function, business interaction).

Business processes and other business behavior may be triggered or interrupted by a business event. Also, business processes may raise events that trigger other business processes, functions, or interactions. A business event is most commonly used to model something that triggers behavior, but other types of events are also conceivable; e.g., an event that interrupts a process. Unlike business processes, functions, and interactions, a business event is instantaneous: it does not have duration. Events may originate from the environment of the organization (e.g., from a customer), but also internal events may occur generated by, for example, other processes within the organization.

A business event may trigger or be triggered (raised) by a business process, business function, or business interaction. A business event may access a business object and may be composed of other business events. The name of a business event should preferably be a verb in the perfect tense; e.g., “claim received”.

Bron: https://www.wikixl.nl/wiki/petra/index.php/Categorie:Bedrijfsgebeurtenissen

 

gebeurtenis event proces

Flow Objects / Events

An Event is something that takes place during the Process Execution and influences the normal Sequence Flow. From a BPMN point of view, the Event is also a representation of a mechanism supporting a dedicated behavior. There are two distinctive Event roles:

• An Event transmitter, which broadcasts the event information.

• An Event listener, which handles the event information to continue the execution of a specialized activity.

A Business Process always starts and ends with an Event.

The specification describes three events types:

• The Start Event triggers the start of the Process execution with its first activity in the Sequence Flow. The Start Event is always an event's listener. The Start Event initiates the token instantiation within the Sequence Flow.

• The Intermediate Event specifies the event triggered during the Business Process execution. The Intermediate Event plays the transmitter role when it is located directly on the Sequence Flow, and the listener role when it is located on the activities' shape boundaries.

• The End Event triggers after the termination of the final activity of the Sequence Flow and it is always an event's transmitter. The End Event consumes all incoming tokens arriving from the Sequence Flow.

Bron: BPMN, the Business Process Modeling Notation Pocket Handbook, Patrice Briol

 

 

gebeurtenis event proces

A process takes time. An event, on the other hand, is simply a point in time. Specifically, it's the moment in time when one process has concluded and generated an output. Or, looked at from downstream, it's the point in time at which an input becomes available forced by the downstream process.

In some cases we say that events "trigger processes" — as when a customer calls to request service. Events are represented by circles.
We often represent the initial event that triggers a process as a circle and we usually include another circle to show that a process has concluded.

We usually don't include events between activities within a process flow, although some analyses do.

Bron: Business Process Change: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Paul Harmon

gebeurtenis event proces

Triggers

Een trigger is een stored procedure ('triggered action') die automatisch wordt uitgevoerd wanneer bij een bepaalde gebeurtenis ('trigger event') voldaan is aan een bepaalde conditie ('trigger condition). Elke trigger wordt aldus gekenmerkt door:

1 Een naam.

2 Een trigger event: de gebeurtenis waarbij gecontroleerd wordt of de trigger moet worden uitgevoerd.

Bij de meeste triggers is het trigger event een aanpassings- (update), toevoeg- (insert) of verwijderoperatie (delete). Ook andere trigger events, bijvoorbeeld het overschrijden van een bepaalde datum, zijn mogelijk.

3 Een optionele trigger condition: als voldaan is aan deze conditie, met andere woorden: als de conditie evalueert naar, wordt de code van de trigger uitgevoerd. Als geen conditie is opgegeven wordt de code altijd uitgevoerd.

4 De triggered action: code die bij de uitvoering van de trigger wordt uitgevoerd als actie van de trigger. Gewoonlijk is deze code geschreven in SQL/PSM.

Vanuit de code kunnen stored procedures of code uit andere programma's worden opgeroepen. De code kan worden uitgevoerd vóór of na het uitvoeren van de trigger event. Verder kan de code voor elke tuple die wordt aangepast door de trigger event worden uitgevoerd of ettunalig voor de vol-ledige trigger event worden uitgevoerd. Bij sommige databasesystemen kan de code, behalve voor of na, ook in de plaats van de trigger event worden uitgevoerd.

Bron: Principes van databases, Guy De Tré

 

gebeurtenis event proces

Start Event

An Event that indicates where a particular Process starts. The Start Event starts the flow of the Process and does not have any incoming Sequence Flow, but can have a Trigger. The Start Event is displayed as a circle, drawn with a single thin line.

Intermediate Event

An event that occurs after a Process has been started. An Intermediate Event affects the flow of the process by showing where messages and delays are expected, distributing the Normal Flow through exception handling, or showing the extra flow required for compensation. However, an Intermediate Event does not start or directly terminate a process. An Intermediate Event is displayed as a circle, drawn with a thin double line.

End Event

An Event that indicates where a path in the process will end. In terms of Sequence Flows, the End Event ends the flow of the Process, and thus, will not have any outgoing Sequence Flows. An End Event can have a specific Result that will appear as a marker within the center of the End Event shape. End Event Results are Message, Error, Compensation, Signal, Link, and Multiple. The End Event shares the same basic shape of the Start Event and Intermediate Event, a circle, but is drawn with a thick single line.

Bron: BPMN 2.0 Handbook - Methods, Concepts, Case Studies and Standards in Business Process Modeling Notation (BPMN), Stephen A. White (e.a)


Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 19:37  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - 7 tools
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

7 tools

De zeven hulpmiddelen binnen de SGA.

1. Brainstorm
2. Grafieken
3. Paretoanalyse
4. Histogram
5. Oorzaak en Gevolgdiagram (Ishikawa- of visgraatdiagram)
6. Registratiekaart
7. Stroomdiagram

In de klassieke TPM is dit het volledig wetenschappelijke analyse arsenaal dat ons ter beschikking staat om de problemen het hoofd te bieden.


7QC

'7QC' staat voor 7 Quality control tools, instrumenten voor voor kwaliteitsverbetering, waarmee volgens Kaoru Ishikawa 95% van alle problemen van organisaties kunnen worden opgelost:

(01) Staafdiagram
(02) Pareto-analyse
(03) Histogram
(04) Ishikawa-diagram (oorzaak en gevolg diagram)
(05) Regelkaart
(06) Stroomschema
(07) Spreidingsdiagram (Scatter diagram)

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 15:11  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma: Event-Driven Process Chain (EPC)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Event-Driven Process Chain (EPC)


Definitie:

Alias:

 

gebeurtenis event proces

Event-Driven Process Chain

The event-driven process chain (EPC) is a conceptual modeling technique that is mainly used to improve systematically business process flows. Like most conceptual modeling techniques, the event driven process chain consists of entities/elements and functions that allow relationships to be developed and processed. More specifically, the EPC is made up of events that define what state a process is in or the rules by which it operates. In order to progress through events, a function/ active event must be executed. Depending on the process flow, the function has the ability to transform event states or link to other event driven process chains. Other elements exist within an EPC, all of which work together to define how and by what rules the system operates. The EPC technique can be applied to business practices such as resource planning, process improvement, and logistics.

Event-driven process chain

An Event-driven Process Chain (EPC) is a type of flowchart used for business process modeling .


Bron: Simulation Conceptual Modeling, Jeffrey Strickland

gebeurtenis event proces

Event-Driven Process Chain

A short review of the process concept in ARIS is in order here: Processes (of the control view) are, in principle, logical se-quences of functions. Afunction (in ARIS) is a technical task, or an activity in an (information) object which is intended to attain one or several business goals -- for example, "check invoice" or "write letter." Elementary functions can no longer be meaning-fully separated from a business management standpoint. Functions can only be executed if certain activated events exist (to trigger or to start events); they are finished if a demanded goal of the function is reached as a new event (end event). An event (in ARIS) is the completion of a condition relevant to business management regarding an information object. Events trigger functions and are results of functions. Events are not to be confused with functions related to and measured by actual time durations of minutes and hours.


Bron: Process Modeling with ARIS: A Practical Introduction, Heinrich Seidlmeier

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 15:08  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The single most important thing you can do to dramatically improve your presentations is to have a story to tell before you work on your PowerPoint file.

Cliff Atkinson (Beyond Bullet Points)

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 113 gasten online
Artikelen

system learn management russell ackoff

Banner
Banner

gebruik je hersens werk slimmer jan-willem brandhof

Gebruik je hersens
werk slimmer Win tijd
Jan-Willem van den Brandhof

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner