• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Systeemdenken volgens Peter Senge (6)
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Reality is made up of circles but we see straight lines. Herein lies the beginnings of our limitation as systems thinkers.

Peter Senge

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:19  
Systeemdenken volgens Russell Ackoff (3)
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

A ‘mess’ is a set of strongly interacting problems. It is standard practice to reduce messes to aggregations of problems: to prioritize and treat them separately, as self-contained entities. Managers do not generally know how to deal effectively with any system, let alone messes.

Russell Ackoff

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:10  
Presentatiepimpers: visualiseer je quotes (4)
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

peter drucker doing efficiently quote

Onderstaande afbeeldingen zijn bruikbaar voor je eigen presentatie:

presentatiepimper quote

presentatiepimper quote groen

presentatiepimper quote roze

 

Laatst aangepast op zaterdag, 31 mei 2014 07:46  
Ontmoedigende complexiteit volgens Lewis Thomas
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

When you are dealing with a complex social system…with things about it that you are dissatisfied with and eager to fix, you cannot just step in and set about fixing with much hope of helping. This realization is one of the sore discouragement’s of this century.

Lewis Thomas

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:28  
Simply managing (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

henry mintzberg simply managing

Simply managing
Henry Mintzberg

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op donderdag, 29 mei 2014 07:06  
Zaakgericht werken volgens Cora 3.0
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

zaakgericht werken zaaktype zaak

Cora 3.0 (referentiearchitectuur voor woningcoöperaties) beschrijft op onderstaande wijze de essentie van zaakgericht werken:

zaakgericht werken proces zaak zaaktype

Zaakgerichte procesarchitectuur
Binnen veel ontwerpdisciplines is het gebruik van patronen gebruikelijk. Een patroon is een vorm met bepaalde kenmerken, passend bij de eigenschappen van het op te lossen vraagstuk. Zo zijn binnen Vereniging Nederlandse Gemeenten (conform GEMMA) patronen op architectuurniveau onderkend voor bijvoorbeeld het leveren van producten en diensten. Aan dit patroon is ook het werken met zaaktypen gekoppeld. “Een zaak is een samenhangende hoeveelheid werk met een welgedefinieerde aanleiding en een gedefinieerd resultaat, waarvan de kwaliteit en de doorlooptijd bewaakt moet worden”.

Zaken kunnen worden bestuurd, bewaakt en beheerd in een zaaksysteem. Belangrijke concepten die bij een zaak horen zijn:
• Subject (wie doet wat; klant of medewerker);
• In welke Rol;
• De Zaak heeft betrekking op een (bestuurd) Object: Kavel, Woning, Bezwaar, Persoon, Installatie, enzovoort;
• En bevindt zich in een bepaalde Status;
• Soms gekoppeld aan een Besluit;
• Met een (bijhorend) Document.

Zo worden alle aanvragen van klanten beheerd in een zaakdossier waarin op elk moment de status van de aanvraag wordt bijgehouden. De verwerking wordt uitgevoerd met applicaties.

In een zaaksysteem kunnen de documenten worden opgenomen die bij het behandelen van zo’n zaak horen. Dat hoeft echter niet. Het kan ook een apart Document Management Systeem (de min of meer ongestructureerde documenten) en/ of een Record Management Systeem zijn (gestructureerde documenten). Of vanuit het verleden pratend: de dossiermap.

Een zaak heeft altijd een zaakcoördinator. Deze bestuurt en bewaakt het proces (van klant tot klant). In een echte procesgeoriënteerde organisatie bepaalt de proceseigenaar zowel hoe het proces eruit ziet (ontwikkeling en implementatie) als de aansturing van het proces met mensen en middelen. De proceseigenaar is dan dus  verantwoordelijk voor de opzet, de implementatie, de werking en het resultaat van het proces.

(...)

Straight Through Processing (STP)
Administratieve fabrieken als verzekeraars en banken hebben veel zaken die volledig geautomatiseerd (straight through processing — STP) afgehandeld kunnen worden. Dat is nodig bij grote volumes. In sommige gevallen (noodz
akelijke gegevens blijken niet aanwezig, bij bepaalde risico’s is altijd een menselijke beslissing noodzakelijk) kunnen zaken ‘uitvallen’ en wordt door een medeweker ingegrepen.

zaakgericht werken proces zaak zaaktype

Zaaktypen en een zaaktypencatalogus (ZTC) zijn ook bruikbaar als je niet zaakgericht werkt, namelijk als ordeningsmechanisme voor de informatievoorziening bij diensten.

(...)

Uitgangspunt bij het definiëren van zaaktypen is een zaak: een samenhangende hoeveelheid werk met een gedefinieerde aanleiding en een gedefinieerd resultaat, waarvan de kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden. De aanleiding en het resultaat zijn hierbij aan elkaar verbonden.

Zaken van eenzelfde type worden eenduidig gedefinieerd met behulp van een zaaktype, dat als inrichtings- en toetsingskader van een zaak dienst doet. In zo’n zaaktype worden de kenmerken van groepen vergelijkbare zaken vastgelegd. Dit gebeurt o.a. door specificaties te geven van resultaten, statussen en kengetallen. Ook worden gerelateerde informatieproducten benoemd. Zo’n informatieproduct betreft vastgelegde informatie die bij de uitvoering van een zaak wordt gemaakt of geraadpleegd en als verantwoording
voor het verloop en resultaat van een zaak dient. Denk hierbij aan documenten in een complexdossier of gegevens in een klantendatabase.

[E]en zaaktype [beschrijft] dus wat er in het kader van een zaak dient te gebeuren. Het beschrijft niet hoe dit dient plaats te vinden (is namelijk de essentie van procesbeschrijvingen). De precieze werkwijze, die bij de afhandeling van een zaak(type) wordt gehanteerd, is opgenomen in procesbeschrijvingen en werkinstructies.

Het integraal bijhouden van de definities van de zaaktypen vindt plaats in een zaaktypencatalogus (ZTC). Zo’n ZTC is het beheermechanisme voor de verzameling relevante zaaktypen en maakt het mogelijk om eenvoudig te beschikken over de benodigde definities van een zaaktype en de gerelateerde informatieproducten.

Een zaaktypencatalogus bewijst ook goede diensten in het verschaffen van overzicht. Elke zaak die in de organisatie voorkomt is op een gestandaardiseerd wijze – op hoofdlijnen – beschreven via het bijbehorende zaaktype in de ZTC. Daarmee legt de ZTC ook een uitstekend fundament voor het genereren en interpre teren van managementinformatie: voor elk type zaak bevat de ZTC prestatie-indicator en in de vorm van voorgeschreven en gewenste doorlooptijden, mogelijke uitkomsten van zaken, de aanduiding van de voortgang van zaken via statustypen enzovoorts.

Bron: Cora 3.0

 

 

Laatst aangepast op zaterdag, 02 februari 2019 07:18  
Systeemdenken volgens Peter Senge (5)
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Systems thinking is a discipline for seeing wholes. It is a framework for seeing interrelationships rather than things…

Peter Senge

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:18  
Complexiteit volgens Ian MItroff
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

In essence, the systems approach postulates that since every problem humans face is complicated, they must be perceived as such, that is, their complexity must be recognized, if they are to be managed properly.

Ian Mitroff

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:29  
Systeemdenken volgens Peter Senge (4)
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Systems thinking is a discipline for seeing wholes…

Peter Senge

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:17  
Verwarrende fragmentatie volgens David Bohm
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Fragmentation is now very widespread, not only throughout society, but also in each individual; and this is leading to a kind of general confusion of the mind, which creates an endless series of problems and interferes with our clarity of perception so seriously as to prevent us from being able to solve most of them.

David Bohm

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:30  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If you can not measure it, you can not improve it.

Lord Kelvin 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 288 gasten online
Artikelen

geary rummler good performer bad system wins

Banner
Banner

maak er geen punt van

Maak er geen punt van!
Feedback op schrijfproducten
Monica Koster & Meike Korpershoek

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner