In het boek Balanced Scorecard - van meten naar managen beschrijven Frank Buytendijk en Jeannet Brinkhuis-Slaghuis wat zij verstaan onder prestatiemanagement:
Een kritieke succesfactor (KSF) is datgene waar de organisatie goed in moet zijn om haar strategische doelstellingen te bereiken. Zonder de betreffende KSF'en in de vingers te hebben worden de doelstellingen zeker niet gehaald, maar zij zijn ook weer geen garantie voor succes. Er is dus sprake van een oorzaak-en-gevolgrelatie tussen KSF'en en respectievelijk strategische doelstellingen.
KSF'en zijn alleen nog niet meetbaar of direct toetsbaar. Met behulp van kritieke prestatie-indicatoren (KPI'en) worden KSF'en meetbaar gemaakt.
Je kunt alleen weten of de behaalde resultaten op een KPI voldoende zijn als er vooraf een norm is gesteld.
(...)
[Wat performance management doet] is de koppeling van KPI'en aan activiteiten heel expliciet maken door ze integraal op te nemen in de meetsystematiek. ... Het opnemen van de actiecomponent sluit de cyclus van het vaststellen van strategische doelstellingen, het uitvoeren en het meten. Door middel van concrete sturing en bijstelling ontstaat feedback op de doelen die men heeft gesteld: 'Strategie is een kwestie van doen'.
Bron: Balanced Scorecard - van meten naar managen, Frank Buytendijk & Jeannet Brinkhuis-Slaghuis
Bewaren
Reacties