De scope is een belangrijk onderdeel van een project(definitie); zodra er iets verander in de scope heeft dit direct gevolgen voor tijd, geld, kwaliteit - het zgn. ijzeren vierkant. Bij het managen van projecten is het (dus) cruciaal om het projectresultaat en de scope direct goed vast te stellen. Het projectresultaat is het op te leveren product of dienst.De scope staat voor de begrenzingen van het totaal van de op te leveren producten, diensten en uit te voeren activiteiten. De scope en de op te leveren resultaten worden voor het eerst geformuleerd in de projectvraag, gedefinieerd tijdens de projectvoorbereiding en vastgelegd in de projectopdracht. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het bepalen van het projectresultaat. De projectmanager moet vervolgens het projectresultaat duidelijk en eenduidig omschrijven.
De scope van een project kent drie dimensies:
-
Op te leveren producten.
-
Uit te voeren activiteiten.
-
Betrokken werkgebieden
Een belangrijk risico binnen projectmanagement is de zgn. scope creep. Scope creep staat voor het verschijnsel van het (on)bewust wijzigen van de scope van een project. Dit gaat vaak in kleine stapjes zonder tussentijdse analyse of vastlegging. Scope creep leidt tot een verschil tussen de vastgestelde scope en de veronderstelde scope, met bijbehorende risico's voor onvoorziene overschrijding in tijd en geld en niet gewenste consequenties voor andere delen van projecten of andere programma's.
Reacties