• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma PDCA-cyclus volgens Renco Bakker, Willem Spronk & Rienke Labeur
PDCA-cyclus volgens Renco Bakker, Willem Spronk & Rienke Labeur

pdca-cyclus deming cycle

Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur beschrijven in hun boek Het Procesmanagement Modellenboek - Panklare voorbeelden voor de procesmanager de PDCA-cyclus van William E. Deming:

procesmanagement modellenboek panklare voorbeelden procesmanager

 

Deming Cycle

 

Wat is de kerngedachte?

De Deming Cycle is een hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement, het oplossen en besturen van een probleem, ontwikkeld door William Edwards Deming. De cirkel die gebaseerd is op het gedachtegoed van Walter Andrew Shewhart, is gericht op het ondernemen van acties gebaseerd op conclusies uit evaluaties van voorgaande acties. Door de effecten van ingezette verandering te bestuderen kan de organisatie zich verbeteren door nieuwe verbeterde veranderingen in te plannen.

Wat kun je ermee in de organisatie?

Kern van deze visie is dat elke medewerker van een (productie)proces op deze manier in staat is om zijn eigen werkwijze te beoordelen en te verbeteren. De handeleingen van de medewerker vormen namelijk een deelproces van het hoger gelegen proces.
Het managemetn dient de analyse van de hoger gelegen processen uit te voeren, de directie van de primaire bedrijfsprocessen.
Deze kwaliteitscirkelmethode wordt vaker onbewust dan bewust toegepast.

Hoe pas je het toe?

De Deming Cycle bestaat uit vier activiteiten die elkaar voortdurend opvolgen:
1. Plan (plannen)
2. Do (uitvoeren)
3. Check (controleren)
4. Act (bijstellen)

De vier activiteiten worden afgebeeld in een cirkel, waarbij gebruikelijk de Plan-activiteit bovenaan staat en Do, Check en Act achtereenvolgens met de klok mee worden weergegeven. De Deming Cycle kan worden toegepast in alle lagen van de organiastie.

[In het boek Out of the Crisis beschrijft Deming de fasen als volgt:]

1. What could be the most important accomplishment of this team? What changes might be desirable? Are new observations needed? If yes, plan a change or test. Decide how to use the observations.

2. Carry out the change or test decided upon, preferably on a small scale.

3. Observe the effects of the change or test

4. Study the results. What did we learn? What can we predict?

Repeat Step 1, with knowledge accumulated.


Bron: Het Procesmanagement Modellenboek - Panklare voorbeelden voor de procesmanager, Renco Bakker, Willem Spronk, Rienke Labeur

Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 09:20  

 

The product is what the product does; it is the total package of benefits the customer receives when he buys. 

E. Raymond Corey

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 442 gasten online
Artikelen

proces begint eind emiel kelly procesje

Banner
Banner

tiny habits bj fogg

Tiny Habits
The Small Changes That Change Everything
B.J. Fogg

Bij Bol.com | Managementboek




 

Lean boekentips

Banner