In het boek Een Lean Overheid wordt Lean vertaald naar tien hoofdprincipes:
-
Doe alleen dingen met klantwaarde: focus op klantwaarde en de langere termijn strategische doelen [klantgerichtheid].
-
Zorg voor een regelmatige verdeling van werk: (‘Heijunka’) [professionaliteit].
-
Creëer standaarden en maak werk zichtbaar [professionaliteit].
-
Zorg dat alles in één keer goed wordt gedaan [kwaliteit].
-
Elimineer verspilling (‘Muda’): doe geen zaken die geen toegevoegde waarde voor de klant hebben [efficiency].
-
Zorg voor een gestroomlijnd proces (‘Flow’) en bekort doorlooptijden [efficiency].
-
Stuur consistent op processen en continu verbeteren (‘Kaizen’) [leren en verbeteren].
-
Maak pas gebruik van ICT als eindpunt van de verbeterslag [leren en verbeteren].
-
Zorg voor betrokkenheid van alle deelnemers aan de processen [integraliteit en samenwerken].
-
Zorg dat leiders de filosofie begrijpen en in de vingers hebben [integraliteit en samenwerken].
Bron: http://www.slideshare.net/janvanderploeg/lean-principes-voor-gemeente en Een Lean Overheid, Paul Huguenin (ea)