Volgens Thiadens cs. zijn er zeven perspectieven op het begrip business/ICT-alignment:
-
BIA = strategisch issue: herkenbaar als men het gaat hebben over 'strategic alignment'; de afstemming tussen bedrijfsstrategie en ICT-strategie staat centraal (Henderson & Venkatraman, Luftman)
-
BIA = meetbaar: stelling is dat business/ICT-alignment een te behalen, optimale statische toestand is
-
BIA = continu proces: alignment is geen statische toestand, maar een dynamisch proces, waarbij onder invloed van veranderende omgeving alignment dus ook een continu veranderproces is.
-
BIA-niveau = F(presteren van de organisatie als geheel): effecten van alignment op prestaties zijn empirisch aantoonbaar. Organisaties die erin slagen business- en ICT strategie succesvol op elkaar af te stemmen, presteren beter dan organisaties die deze afstemming niet op orde hebben.
-
Weten BIA-niveau => veranderingen: door het niveau is van business/ICT-alignment te meten en te positioneren binnen een volwassenheidsmodel verkrijgt organisatie inzicht in welke business/ICT-alignment gerelateerde aspecten en/of processen verbeterd
moeten worden om tot een hoger volwassenheidsniveau te komen. -
BIA als sociale dimensie: informele netwerken en structuren zijn cruciaal voor optimale business/ICT-alignment.
-
BIA is heeft operationele kanten: business/ICT-alignment is niet alleen relevant op strategisch, maar ook op operationeel niveau. Hierbij gaat het om de afstemming tussen de operationele activiteiten van ICT en de bedrijfsprocessen (mn. communicatie, structuur en coördinatieprocessen).
Bron: Kenniskring Architectuur ICT enterprise architecturen en organisatie/ICT alignment in Nederland