In het artikel Hoe? Zo! Informatiemanagement in het mbo wil de Stichting Kennisnet inzicht verschaffen 'in de veelkleurige opgave en de rol van informatiemanagement'.
Voor het definiëren van informatiemanagement wordt de definitie gebruikt van het Nederlands Genootschap voor Informatici (NGI):
De informatiemanager heeft de eindverantwoordelijkheid voor de informatievoorziening binnen de organisatie. de informatiemanager is echter een (ook adviserende) staffunctie, soms als staf van een directie. De informatiemanager stelt het concept informatiebeleid op en laat dit goedkeuren door de directie. Hij stelt de informatievoorzienings-architectuur op en definieert projecten. Soms heeft de informatiemanager ook een direct sturende rol in het kader van de realisatie van de informatievoorziening.
Voor een omschrijving van het takenpakket wordt ook uitgegaan wat het NGI hierover zegt:
- Opstellen informatiebeleid, informatieplan, plan voor interne controle en projectenplan
- vaststellen gewenste informatievoorziening
- afbakenen onderzoeksgebied (van opdrachten)
- opstellen normen, criteria, randvoorwaarden
- organiseren informatievoorzieningsfunctie
- formuleren eisen aan de ICT dienstverlening
Volgens Stichting Kennisnet geeft een handige samenvatting van wat je wél en niet van een informatiemanager mag verwachten.
5 dingen die je van een informatiemanager mag verwachten
-
hij spreekt de taal van de business
-
hij kent de kracht en zwaktes van de ict-afdeling
-
hij kan mensen met elkaar in contact brengen, hij verbindt
-
hij kan verbeelden, de toekomst een gezicht geven
-
hij overziet de business en de rol van ict daarin vanuit een bedrijfskundig perspectief
5 dingen die je niet van een informatiemanager mag verwachten
-
hij is een ict-techneut die de techniek tot in detail kan uitleggen
-
hij is de opdrachtgever voor ict-projecten
-
hij schrijft onpersoonlijke dikke rapporten
-
hij bepaalt het ict-beleid
-
hij is verantwoordelijk voor de managementinformatie
Zie ook: Dilbert over informatiemanagement