Léon de Caluwé, Rudy Kor, Mathieu Weggeman & Gert Wijnen beschrijven in hun boek Essenties van organiseren, managen en veranderen de veertien managementprincipes van Henri Fayol:
De Franse mijnbouwingenieur Henri Fayol beëindigt zijn carrière als hoofddirecteur van een mijnbouw- en metaalproducerend conglomeraat. In zijn boek, dat ik het Engels de titel kreeg General and Industrial Management, onderscheid Fayol de volgende belangrijke functies in elke organisatie: Techniek (productie), Commercie (inkoop en verkoop), Financiën, Veiligheid, Administratie, Management (plannen, organiseren, opdragen, coördineren en controleren). Zijn beroemd geworden en veel gehanteerde veertien principes van management luiden als volgt:
-
Verdeling van werk: functiespecialisatie is essentieel voor succesvolle organisaties.
-
Autoriteit: bevoegdheid moet afgestemd zijn op de verantwoordelijkheid.
-
Discipline: gehoorzaamheid en respect zorgen ervoor dat een organisatie soepel werkt.
-
Eenheid van bevel: iedere medewerker mag slechts van één persoon opdrachten krijgen.
-
Eenheid van richting: alle inspanningen van iedereen in de organisatie moeten op hetzelfde gericht zijn.
-
Ondergeschiktheid van individueel belang aan het gezamenlijke belang: voorkomen moet worden dat mensen gaan touwtrekken tussen hun eigen en gezamenlijke belang. Dit is de belangrijkste opgave van management.
-
Beloning: mensen moeten beloond worden naar evenredigheid van hun bijdragen.
-
Centralisatie: elke organisatie moet een eigen balans vinden tussen centralisatie en decentralisatie.
-
Hiërarchie: eenieder moet de formele hiërarchieke bevelsstructuur in acht nemen, tenzij uitdrukkelijk anders is toegestaan.
-
Orde: mensen en materiaal moeten op de juiste plek aanwezig zijn.
-
Gelijkheid: toegewijde en loyale medewerkers zijn het resultaat.
-
Stabiliteit: mensen moeten tijd krijgen om hun werk te leren.
-
Initiatief: zeer bevredigend is het wanneer mensen werken volgens een tevoren geformuleerd plan.
-
Esprit de corps: harmonieus samenwerken van mensen in de succesfactor van elke organisatie.