In het boek Procesmanagement in de praktijk definieert Hugo Hendriks de begrippen 'proces' en 'procesmanagement' als volgt:
-
Proces: verzameling van activiteiten die gezamenlijk input omzetten in output om een bepaald doel te realiseren.
-
Procesmanagement: systematische en beheerste beïnvloeding van processen om ervoor te zorgen dat de organisatiedoelen worden gerealiseerd.
Volgens Hendriks kunnen processen worden ingedeeld in drie categorieën:
-
Primair proces: Proces waarmee het belangrijkste doel van de organisatie wordt gerealiseerd. De activiteiten zijn de kernactiviteiten van de organisatie en (dus) nauw verbonden met het bestaansrecht, het hoofddoel van de organisatie.
-
Secundair proces: ondersteunende processen die nodig zijn om het primair proces te kunnen realiseren.
-
Besturingsproces: het proces waarmee primaire processen en secundaire processen worden (bij)gestuurd.
Wat is procesmatig werken?
Hoewel elke organisatie is opgericht om activiteiten uit te voeren en deze activiteiten dus onderdeel vormen van processen, is bij de inrichting van organisaties te zien dat hier niet altijd rekening mee wordt gehouden. Organisaties zijn vaak ingericht in afdelingen in plaats van in processen. Een organisatie kan op verschillende manieren worden ingericht. Traditioneel kennen we daarbij de volgende indelingen:
-
Functioneel: gericht op specifieke expertise.
-
Proces: gericht op de voortbrenging van producten en diensten.
-
Geografisch: gericht op het te bestrijken gebied.
-
Productgericht: gericht op het eindresultaat.
-
Marktgericht: gericht op een specifieke doelgroep in de markt.
Bron: Procesmanagement in de praktijk, Hugo Hendriks