In zijn column in Management Team pleit Ralph Freelink voor het ontwikkelen van je vrouwelijke kracht:
Oprah Winfrey ... schrijft haar succes toe aan haar intuïtieve vermogens: ze volgt altijd haar buikgevoel. "‘Van wezenlijk belang voor elk langdurig succes is dat je afgaat op je instinct. Ik heb de stille stem van mijn intuïtie mijn hele leven vertrouwd. Fouten maakte ik alleen als ik niet ernaar luisterde. Intuïtie is meer een gevoel dan een stem - het is een fluisterende sensatie die pulseert vlak onder de oppervlakte van je wezen. Alle dieren hebben het. Wij zijn de enige schepsels die het ontkennen en negeren."
In veel organisaties overheerst de mannelijke kracht: denken, doelen en sturen. De vrouwelijke kracht - intuïtie en kunnen meebewegen - is daaraan onder geschikt. Deze kracht is overigens niet voorbehouden aan vrouwen, ook mannen hebben hem. In essentie gaat het om luisteren, ontvangen en voelen wat er speelt in het moment.
Intuïtie wordt, zoals Oprah ook aangeeft, voornamelijk genegeerd. Allereerst omdat het ongrijpbaar is met de ratio en vanuit het overheersende mannelijke principe: wat je niet kunt meten, bestaat niet (terwijl het vrouwelijke principe zegt: wat je niet kunt voelen, bestaat niet). Ten tweede omdat het - eerder dan een kwestie van iets aanleren - een zaak is van het afleren van overmatig analyseren en beredeneren.
Wat organisaties op dit moment nodig hebben, is een integratie van mannelijk en vrouwelijk, en dus een eerherstel van het vrouwelijke, zodat ratio en gevoel elkaar kunnen aanvullen. Want als je oriëntatie puur mannelijk is, ontstaat een strikt regime. Is je oriëntatie daar entegen puur vrouwelijk, dan bereik je geen concreet resultaat.
Omarmen van je vrouwelijke kant betekent voor leiders ontwikkeling van emotionele intelligentie. Een bewustwording van emoties - luisteren naar wat er speelt ‘in je buikgebied’. Dan ga je emotionele reacties en intuïtieve ingevingen onderscheiden. Je leert informatie verzamelen op niet-rationele wijze. Op basis van deze informatie, die primair en onmiddellijk is, kun je feilloze beslissingen maken in het
moment.
In deze tijd zullen organisaties die beide verenigen het verschil maken en succesvol zijn. Die integratie is een voorwaar de voor het ontsluiten van het grootst mogelijke potentieel (stap 4), zoals Oprah dat heeft gedaan. Zij zegt tenslotte: ‘Intuïtie is een enorme kracht en ik ben ten diepste dankbaar dat ik slim genoeg ben om ernaar te luisteren.’
Voor het ontwikkelen van vrouwelijke kracht adviseert Freelink de volgend de stappen:
-
Wakker Worden.
-
Naar binnen gaan.
-
Intuïtie volgen.
-
Potentieel ontsluiten.
-
Leiderschap nemen.
-
Naar buiten gaan.
-
Loslaten.
-
Manifesteren.
-
Jezelf zijn.
Bron: Management Team (631), april 2014, Vrouwelijke kracht, Ralph Freelink