Bij het beheersen van processen wordt gebruik gemaakt van het concept van de regelkring. Een regelkring heeft als doel te zorgen dat het resultaat van een proces overeenkomt met de doelstelling of norm. Een regelkring bestaat uit vier stappen:
-
Het meten van invoer of uitvoer.
-
Het vergelijken van de meting met een vastgestelde norm en het signaleren van een eventuele afwijking.
-
Het selecteren van een actie om de afwijking op te heffen; daarbij wordt gekozen uit beschikbare ingreepmogelijkheden.
-
Het uitvoeren van de gekozen ingreep.
Om normen adequaat te kunnen bewaken, is het van belang dat deze zoveel mogelijk zijn geoperationaliseerd. Hiervoor is het nodig normen te definiëren in meetbare eenheden. Vanuit de vergelijking van de feitelijke uitvoering met de daaraan gestelde normen kan, naast de ingrepen om gesignaleerde afwijkingen op te heffen, ook een terugkoppeling plaatsvinden om de normen bij te stellen.
Bron: Kwaliteit van administratieve dienstverlening, managen is integreren; Hartog, Molenkamp en Otten