• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Management Generieke concurrentiestrategieën volgens Michael Porter
Generieke concurrentiestrategieën volgens Michael Porter

generieke strategieën Michael Porter

Michael Porter maakt onderscheid tussen drie generieke strategieën op basis waarvan een onderneming een concurrentievoordeel kan behalen in de markt.

  1. Kostleiderschap (Cost leadership): nastreven van kostenvoordeel; leveren standaard producten tegen lagere prijzen dan de concurrentie (efficiënt productieproces).

  2. Differentiatie (Differentiation): leveren van producten die onderscheidende eigenschappen bezitten en de klant meerwaarde opleveren. De onderneming moet zich onderscheiden van de concurrentie door het leveren van maatwerk, het bieden van een hogere kwaliteit en innovatie of een betere service.

  3. Focus: jezelf richten op een bepaald segment in de bedrijfstak; binnen dat segment is de strategie gebaseerd op een kosten- of differentiatievoordeel.

Porter deelt de strategieën in naar twee dimensies: het strategisch voordeel dat een onderneming de afnemers wil bieden (prijs of specificiteit) en de mate van marktsegmentatie (gehele markt of niches) die de onderneming daarbij hanteert.

Bron: Het Strategieboek, Berenschot

Laatst aangepast op woensdag, 03 januari 2018 09:41  

Everyone who has ever taken a shower has had an idea. It's the person who gets out of the shower, dries off, and does something about it that
makes a difference.

Nolan Bushnell (oprichter van Atari)

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 179 gasten online
Artikelen

systeem ontwerp system perfectly designed results gets edwards deming

Banner
Banner

chaotisch geheugen veronica keane

De geheugenfabriek
Hoe wij herinneringen maken en hoe herinneringen ons maken
Veronica O'Keane

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner