Volgens Aty Boers (Valuebridge) gaat het bij een organisatie om waardecreatie, waarbij het gaat om het koppelen van de breinpositie van de klant, het businessmodel dat management wenst en de binding die medewerkers ervaren.
Een organisatie is in essentie een doelgericht samenwerkingsverband en moet je ook zo besturen. De uitdaging hierbij is het verbinden van het klant-, management- en medewerkerperspectief op de organisatie. Organisaties moeten - aldus Boers - een identiteit ontwikkelen die richting geeft en verbindt ('a meaninful company is: a company full of the idea intended').
Bij het ontwikkelen van haar identiteit moet een organisatie alle aspecten die de organisatie relevant en onderscheidend maken, bewust vormgeven. Hierbij kan een organisatie zich richten op één of meer van de zes onderscheiden interventiedomeinen:
-
Verwachtingen en behoeften
-
Positionering
-
Businessmodel
-
Leiderschap
-
Identificatie en gedrag
-
Collectieve competenties
In combinatie met de drie perspectiefen, leidt dit tot onderstaand model:
Bron: http://www.valuebridge.nl/pg-25152-7-47794/pagina/denkmodel.html