Erik de Haan onderscheidt in zijn boek Supervisie in actie - Handboek supervisie voor coaches en adviseurs 6 niveaus waarop je in een supervisiegesprek kunt reflecteren:
Supervisiegesprekken zijn erop gericht de juiste reflecties te vinden: reflecties waarbij de cliënten van de supervisant - en hun organisaties - baat hebben. Soms komt dit neer op nieuwe perspectieven ontwikkelen, of nieuw inzicht. Soms ook komt het neer op het loslaten van oude reflecties die vastzitten, of het bewegen naar een andere modaliteit van reflectie.
M. Caroll (2010) onderscheidt de volgende modaliteiten van reflectie:
1 Geen reflecties: gericht op zelf en op vasthouden aan het oude.
2 Empathische reflecties: gericht op de ander.
3 Relationele reflecties: gericht op relaties.
4 Systemische reflecties: gericht op samenhang en organisatie.
5 Zelfreflecties: gericht op de eigen persoon maar het eigen kader overstijgend.
6 Transcedente reflecties: opnieuw het eigen kader overstijgend, nu met betrekking tot al het voorgaande.
Bron: Supervisie in actie - Handboek supervisie voor coaches en adviseurs, Erik de Haan