Tjipke van der Veen en Titus Geerligs beschrijven in hun boek Lesgeven en zelfstandig leren een didactisch model met de elementen die van belang zijn bij onderwijsleersituaties:
Lesgeven omvat een heterogeen complex van activiteiten en iedere onderwijsleersituatie is min of meer uniek. De gemeenschappelijke elementen van onderwijsleersituaties zijn samengevat in het bovenstaande didactische model.
Beknopte omschrijving van de kernbegrippen in dit model:
Leerdoelen
Door leerling(en) te verwerven kennis en vaardigheden
Beginsituatie
Cognitieve en motivationele kenmerken van leerlingen die van belang zijn voor het bereiken van de leerdoelen (Ook allerlei andere factoren die van invloed zijn op de onderwijsleersituatie vallen onder het begrip beginsituatie.
Leerprocessen
Activiteiten die uitmonden in (duurzame) opslag van kennis in langetermijngeheugen.
Leerstof
Het inhoudsaspect van de leerdoelen
Werkvormen
Gedragswijzen van de docent, gericht op het totstandbrengen van leerprocessen met het oog op het realiseren van leerdoelen
Leermiddelen
Informatiedragers die leerprocessen ondersteunen
Evaluatie
Beoordeling van bereikte leerresultaten
Bron: Lesgeven en zelfstandig leren, Tjipke van der Veen & Titus Geerligs