module and plugin to add google adsense to joomla based websites
Cost of poor quality volgens Ronald Does & Jeroen Mast
Gepubliceerd in Lean Six Sigma Afdrukken

cost of poor quality

In het boek Six Sigma - stap voor stap beschrijven Ronald Does en Jeroen Mast het Lean Six Sigma-concept van de Cost of Poor Quality:

ronald does jeroen mast cost poor quality

De kosten die ontstaan doordat producten niet in één goed gefabriceerd en diensten niet in één keer goed geleverd worden, heten de kosten door gebrekkige kwaliteit (cost of poor quality). Deze kosten ontstaan uit kosten van intern falen, kosten van extern falen, preventiekosten en inspectiekosten.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de diverse kostenposten:

Intern falen
Extern falen
Preventiekosten Inspectiekosten

- Uitval

- Herbewerkingen

- Verliezen t.g.v. verkeerde leveringen

- Ongeplande stilstand

- Oplossen van verstoringen

- Hertesten

- Klachtenbehandeling

- Retourneren

- Instandhouden van een serviceorganisatie

- Schadevergoeding

- Goodwill-verliezen

- Boetes

- Opleiding en training

- Kwaliteitsplanning

- Controle van processen

- Productie van proefseries

- Kwalificatie van leveranciers

- Klantenservice

- Inspectie van toeleveringen

- Onderhoud van machines

- Kalibratie van apparatuur

- Keuren door kwaliteitsdienst

- Beproeven en testen

- Kwaliteitsaudits

Wat we kunnen leren van het overzicht is dat het niet in één keer goed produceren of leveren een onderneming veel geld kost. Een logisch gevolg is dat kwaliteitsverbetering geen geld kost - zoals vaak naïef wordt gedacht - maar juist geld bespaart.

Bron: Six Sigma - stap voor stap, Ronald Does & Jeroen Mast

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:26