module and plugin to add google adsense to joomla based websites
Het Johari-venster volgens Wouter Fioole
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into Afdrukken

johari venster joseph luft harry ingham

wouter fiole problemen oplossen nivea

Wees een OEN

Bij het aanpakken van problemen is het belangrijk om een OEN te zijn: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.

Zeker als je hulp hebt ingeroepen om het probleem op te lossen, is het belangrijk om alle informatie die er is te delen met iedereen die met het probleem te maken heeft. Ik maak hierbij altijd graag gebruik van het Johari-venster.

Dit venster dat uit twee assen ontstaat, is bedacht door de psychologen Joseph Luft en Harry Ingham in 1955.

Het eerste dat het venster duidelijk maakt, is dat we - hoe graag we het ook willen en hoe optimistisch we ook zijn over de hoeveelheid en de kwaliteit van de kennis die we hebben - een heleboel niet weten. Dit is het onbekende gebied. Zowel jijzelf als de mensen met wie je werkt hebben geen idee van deze informatie. Ik denk ook dat het onmogelijk is om alles te weten en alles te overzien, maar dat beseffen is ontzettend belangrijk. Dan houd je in elk geval de optie open dat jouw conclusie op basis van de informatie die je hebt, onjuist kan zijn.

(...)

Het is zaak om de openbruimte zo groot mogelijk te maken. Alleen als je helemaal eerlijk en open bent tegen de mensen met wie je de problemen te lijf gaat, kun je het probleem succesvol aanpakken en van elkaar profiteren.

Zie ook:

Bron: Het probleem met problemen, Wouter Fioole

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 21 januari 2022 20:58