module and plugin to add google adsense to joomla based websites
Taakanalyse volgens Romiszowski
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into Afdrukken

taakanalyse procedurele kennis

Martin Valcke beschrijft in zijn boek Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie een model van Romiszowski voor hoe je (cognitieve) taakanalyse kunt gebruiken bij het invullen van de verschillende componenten van het didactisch handelen:

taakanalyse procedurele kennis

Taakanalyse als centrale activiteit bij Instructional design

In het vervolg van dit thema zullen we dikwijls het begrip 'taakanalyse' gebruiken. Romiszowski (1984) ziet taakanalyse als de belangrijkste deelactiviteit in een state-of-the-artontwerpaanpak.

Taakanalyse vinden we bijna altijd terug in ‘instructional design'-modellen die gebruikt worden in bedrijfsopleidingen en -trainingen. Men traint werknemers voor het uitvoeren van nieuwe of veranderende 'taken'. Romiszowski past een ontwerpaanpak toe die op vier niveaus aan de slag gaat. Op elk niveau stelt hij specifieke types taakanalyse voor die helpen om een beslissing te nemen over andere componenten van het didactisch handelen.

Niveau 1

Het eerste niveau is het projectniveau, waarbij de focus ligt op het afbakenen van de einddoelen, het uittekenen van de algemene lijn van de te ontwerpen instructie en het in kaart brengen van beperkingen waarmee men rekening moet houden. Op dit niveau wordt dus bepaald wat uiteindelijk bereikt moet worden, met welke inhouden en waarmee men rekening moet houden.

Niveau 2

Dit is het curriculum- of cursusniveau, waarvoor men op zoek is naar concrete doelstellingen, naar de opbouw in de cursus of het curriculum en naar relevante leerinhouden.

Niveau 3

Het lesplanniveau, waarbij de nadruk ligt op de 'instructional events', de concrete instructiestrategieën die in elke fase van een les voorkomen.

Niveau 4

Het leerstapniveau, dat leidt tot een script voor de reeks concrete leer- en instructieactiviteiten die een lerende in handen krijgt.

We kunnen de aanpak van Romiszowski uitwerken met het [bovenstaande] schema:

(...)

Cognitieve taakanalyse helpt om zowel de expliciete als impliciete kennis in kaart te brengen die men gebruikt in een bepaalde situatie. De focus op de impliciete kennis is belangrijk want:

Experts are unaware of how much unconscious knowledge they use when performing a task. For some, their actions and decislons rely on as much as 70% automatic, unconscious knowledge to complete the task (...). The purpose of cognitive task analysis (CTA) is to capture this rich unconscious knowledge necessary for proficient task performance.

Op basis van de cognitieve taakanalyse brengt men declaratieve kennis, procedurele kennis, beslissingsmomenten en de kritische standaarden of benchmarks bij de verwachte taakuitvoering.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Laatst aangepast op dinsdag, 04 januari 2022 10:03